Vijftigjarig jubileum Warmtebouw is startsein voor de toekomst

Dit artikel komt oorspronkelijk uit OnderNamen, winter 2019

Volgend jaar boekt Warmtebouw een bijzondere overwinning. Het vijftigjarig jubileum is namelijk dichterbij dan ooit. Een bijzonder moment, dat het technisch adviesbureau en installatiebedrijf uit Utrecht graag aangrijpt om even stil te staan bij de geleverde prestaties. Niet alleen zorgde het bedrijf voor de meest innovatieve installaties bij klanten zoals Thialf, Ziggo Dome en de bekende retailers; met een hecht team van ‘Warmtebouwers’ worden dagelijks ook de kleinere wedstrijden met passie en plezier gewonnen. Van een eindsprint spreken directeuren Henk Overeem, Herman Schiltkamp en Patrick van Echtelt tijdens dit interview dan ook niet; het vijftigjarig jubileum is eerder een startsein voor de toekomst.

Bijna vijftig jaar Warmtebouw, prachtig! Wat waren de belangrijkste hoogtepunten van de afgelopen jaren?
Henk: ‘Ja, we zijn er bijna! Bijzonder om even terug te kijken, want er is zoveel gebeurd. Als ik dan een hoogtepunt moet noemen is het de groei die het bedrijf de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, waarbij we een heel hecht en vast team hebben neergezet. Je ziet dat we met z’n allen, als de vakidioten die we natuurlijk zijn, waanzinnige projecten kunnen maken.’ Herman: ‘Voor mij is het hoogtepunt dat wij – met de installaties die we vandaag de dag kunnen maken – zoveel mooie klanten kunnen verwennen. Samen met onze medewerkers – ons belangrijkste kapitaal – hebben we hele mooie relaties op kunnen bouwen. De groei is dan ook niet veroorzaakt doordat wij groter wilden worden, maar juist doordat de relaties steeds meer met ons gingen doen.’ Patrick: ‘Wat ik zo gaaf vind is dat we een lerende organisatie zijn. Als ik zie wat we 22 jaar geleden deden, toen ik hier in dienst kwam, en wat we nu kunnen… Dat is geweldig! Iedereen mag hier fouten maken, daar kun je namelijk van leren. Wat daarbij mooi is, is dat als iemand een fout maakt, er altijd een collega opstaat die het corrigeert. Dat vind ik heel bijzonder.’

Het is kameraadschap wat je binnen Warmtebouw overal voelt. Wij als directie hebben het onder elkaar, maar ook met onze collega’s. Dat zit in het DNA.

Die hechte cultuur waar jullie het over hebben, is die er altijd geweest?
Herman: ‘Ja, die was er al, dat is gewoon de basis. Nu ik ouder word, kan ik de cultuur ook vertalen. Het is kameraadschap wat je binnen Warmtebouw overal voelt. Wij als directie hebben het onder elkaar, maar ook met onze collega’s. Dat zit in het DNA. In deze moderne tijd, waarin alles snel gaat, met kortstondige contacten, hechten wij juist nog meer aandacht aan langdurige kameraadschappen. We zitten hier alle drie al ruim twintig jaar – dat heeft een reden. Ook als iemand ons een grote zak geld biedt, gaan we echt niet weg. We vinden het veel te leuk.’ Henk: ‘Wij staan voor elkaar, delen alles, ook als het tegenzit. Een feestje vieren is makkelijk, maar als het fout gaat, wordt het moeilijker. Maar verliezen kunnen we samen ook.’ Herman: ‘Daarop voortbordurend zijn wij ook geen concurrenten van elkaar. Het maakt niet uit wie er scoort, als er maar gescoord wordt. We gunnen elkaar alles. Als het met Henk en Patrick goed gaat, gaat het met mij ook goed.’

De cultuur is dus al jaren hetzelfde. Wat is er ver- anderd ten opzichte van vijftig jaar geleden? Herman: ‘De grootste verandering is dat de omgeving steeds verandert. Wij willen graag dichtbij onszelf en onze relaties blijven: nuchter, bereikbaar, met de poten in de klei. Maar naarmate je groter wordt, wordt het wel steeds moeilijker om die persoonlijke aandacht vast te houden. We moeten nu meer inspanning verrichten voor hetzelfde resultaat. Met nieuwe mensen, nieuwe technieken en een veranderende omgeving moet je soms heel eigenwijs zijn om aan je eigen, traditionele waarden vast te kunnen houden.’

‘Als je bij de bekende retailers aan boord wil blijven, moet je zorgen dat je de beste bent en blijft’

Henk: ‘We zijn gegroeid van een regionaal installatiebedrijf naar een landelijk opererend, technisch adviesbureau en installatiebedrijf. Dat houdt onder andere in dat we naast de rechttoe-rechtaan-installaties ook zeer gecompliceerdere installaties engineeren, realiseren en beheren. Vroeger waren we een cv-installatiebedrijf, nu doen we veel meer! Van ontwerp en advies tot aan realisatie, service en beheer en dat in allerlei soorten branches. Dat is toch wel even een andere dynamiek.’ Herman: ‘Alles wordt ook steeds intelligenter. Toen wij begonnen stond de meet- en regeltechniek nog in de kinderschoenen; nu doen we de complete gebouwautomatisering. De technieken grijpen steeds meer op elkaar in.’

Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie koploper blijven?
Herman: ‘Wij willen zelf sturen, voorin de bus zitten. Daarom blijven we ons verdiepen in het vak, zodat we inhoudelijk van toegevoegde waarde blijven. We denken over alles mee: van wetgeving en klimaateisen tot aan budgettering en besparing.’ Patrick: ‘We geven onze teams ook de ruimte om zich te blijven ontwikkelen en mee te denken. Wij leggen ze niet op hoe ze het moeten doen, wij coachen ze om te blijven presteren. En als daar investeringen voor nodig zijn, zoals opleidingen, cursussen, of inspiratiesessies, dan regelen we dat met liefde.’ Henk: ‘Wat we merken is dat onze klanten ons steeds uitdagen om nog innovatiever te zijn. Door hen worden we telkens in de hoogste versnelling gezet. Als je bij de bekende retailers aan boord wil blijven, moet je zorgen dat je de beste bent en blijft. Het houdt ook in dat je af en toe moet pionieren. Dat gebeurde ook bij het Thialf-project. Natuurlijk hadden wij nooit eerder een ijsbaan van technische installaties voorzien. Maar het was wel precies het soort uitdaging waar wij warm van worden. En dan zetten we alles op alles om het beste van het beste te maken..

Over die projecten; welke zijn jullie nou het meest bijgebleven?
Henk: ‘Het zijn er zoveel! Thialf, Ziggo Dome, AFAS Live, de bekende retailers waar we al jaren voor mogen werken, het portfolio is zo divers! Het is juist het totaalplaatje wat het al jarenlang zo interessant maakt om onderdeel te zijn van deze club.’ Herman: ‘Mijn vrouw vindt het altijd heel bijzonder om met mij door het land te rijden, want ik wijs altijd van alles aan: dat is een relatie of project van ons, en die… Ik denk dan toch het meeste aan al die Warmtebouwers die het steeds weer geflikt hebben. De jongens die gescoord hebben, geweldig.’ Patrick: ‘Natuurlijk is het leuk om even in te zoomen op Thialf; het is niet zonder reden dat we hier de cover hebben geschoten. De samenwerking tussen Warmtebouw, onze jongens en de ijsmeester – Beert Boomsma, die inmiddels ook aangeschoven is – en de complexiteit van het project, ja dit was wel een bijzondere, hoor.’

Beert, IJsmeester van het Thialf: ‘Ik heb zelf als ijsmeester veel passie voor techniek en het was heel prettig om te merken dat de mensen van Warmtebouw die passie delen.’

Beert: ‘De samenwerking met Warmtebouw kwam tot stand via de tender die we uit hadden geschreven. Ik was één van de beoordelaars. Wat me aansprak aan het plan van Warmtebouw, was dat ze out-of-the-box dachten. Ik heb zelf als ijsmeester veel passie voor techniek en het was heel prettig om te merken dat de mensen van Warmtebouw die passie delen. De service is vanaf moment één top geweest en nog steeds. Hoe die jongens gebuffeld hebben tijdens de realisatie, onder soms erbarmelijke omstandigheden, man, geweldig! En als ik de heren dan hoor over kameraadschap, kan ik daar zeker over meepraten. De samenwerking heeft inmiddels hechte vriendschappen opgeleverd.’

Die warme banden met relaties, hoe onderhoud je die als grote organisatie?
Herman: ‘Je moet het elkaar echt blijven gunnen. En als het even meezit vriendschappen opbouwen. Juist als je groter wordt, moet je daarvoor open blijven staan. Want hoe groot we ook worden, we blijven een familiebedrijf. De euro is belangrijk, maar de mensen om ons heen zijn nog veel belangrijker.’ Henk: ‘Wij nemen ook altijd onze verantwoordelijkheid. Gaat het mis, dan zijn we daar eerlijk over en lossen we het op. Recht is recht en krom is krom, ook als je er een zooitje van hebt gemaakt. Dan moet je als mannen tegenover elkaar kunnen gaan zitten en je fout toe kunnen geven.’ Patrick: ‘De basis voor ons is altijd: wij lossen het wel op, aan ons zal het nooit liggen. Zo zien we het, zo voelen we het en zo blijven we het altijd doen.’

Hoe zien jullie de komende jaren voor je?
Herman: ‘Om ons heen zullen de zaken blijven veranderen en in de komende jaren misschien wel sneller dan ooit. Voor ons blijft het zaak om dichtbij onszelf te blijven. Het belangrijkste is om de hechte club van medewerkers en relaties die we om ons heen hebben verzameld, te blijven boeien, binden, verrassen en verblijden.’ Henk: ‘Winnen doe je nooit alleen. Er zijn zoveel mensen belangrijk geweest de afgelopen jaren, en nog steeds! Onze klanten, zeker, maar zonder onze mooie leveranciers, collega’s, zzp’ers, inleners en samenwerkingspartners bereiken wij helemaal niks.’

Enne… Gaan jullie al die mooie relaties nog bedanken tijdens jullie jubileumjaar, 2020?
Henk: ‘Er liggen mooie plannen, maar daar kunnen we nog niet al te veel over vertellen. We gaan iedereen bedanken: van onze eigen Warmtebouwers tot aan onze relaties en partners.’ Patrick: ‘Samen gaan we het record van vijftig jaar vieren, om vervolgens weer keihard aan de slag te gaan om het volgende record te bereiken.’ Herman: ‘We hebben zoveel redenen om dankbaar te zijn. We zijn al vijftig jaar een gezond en gelukkig familiebedrijf. Dat hebben we bereikt door al die goede mensen om ons heen. Samen met al die goede mensen bouwen wij de komende jaren vol vertrouwen en met passie en plezier door!

Dit artikel komt oorspronkelijk uit OnderNamen, winter 2019