In de lente 2019-editie van Ondernamen Utrecht staat een erg leuk artikel over de introductie van onze nieuwe huisstijl. Omdat we erg blij zijn met onze nieuwe huisstijl en logo, delen we graag dit artikel ook hier.

Warmtebouw blij met gloednieuwe huisstijl

Wie een beetje op heeft gelet, zal gezien hebben dat Warmtebouw de afgelopen maanden qua uitstraling een nieuwe weg in heeft geslagen. Op de gloednieuwe bussen, de shirts van de medewerkers en de vlaggen van verschillende voetbalverenigingen in en om Utrecht is het al te zien: het gloednieuwe logo van het Utrechtse technisch advies en installatiebureau.

Een vernieuwde blik op huisstijl

‘Ruim een jaar geleden deden wij een uitvraag richting een vernieuwde blik op onze huisstijl’, vertelt directeur Herman Schiltkamp. ‘We wilden namelijk meer eenheid in de gehele communicatie; vele uitingen die we deden verschilden van elkaar. Wij zochten daarom heel gericht naar een professionele partij die ons kon helpen met het beantwoorden van de volgende vraag: “Hoe kunnen wij onze uitstraling verbeteren, zodat onze Warmtebouw-ambitie nog meer uitgedragen wordt?” Eén van de partijen die wij hadden uitgenodigd om met een plan van aanpak te komen voor het oplossen van ons vraagstuk, was Mind Your Own Business.’ Het team van MYOB schoof eind februari 2018 bij Warmtebouw aan. ‘Wij waren heel blij met de kans’, aldus eigenaresse Rosanne Bader. ‘We beten ons direct in het vraagstuk vast. We kenden Warmtebouw al een klein beetje vanuit een eerder interview dat we hadden geschreven voor OnderNamen, maar we wilden toch meer weten. We besloten dan ook al heel snel om nog eens langs te gaan, om een nog betere indruk te krijgen van het bedrijf en de uitdagingen waar ze mee stoeiden. Op basis van onze ontdekkingen hebben we een presentatie gegeven.’

De juiste snaar

‘De dames van MYOB raakten al snel de juiste snaar’, vertelt directie- en managementassistente Kelly Vizee. ‘Met een krachtige analyse van het bedrijf en een heldere omschrijving van het probleem, raakten wij ervan overtuigd dat deze partij ons kon helpen onze huisstijl eenduidiger te maken.’ Rosanne: ‘We noemden verschillende punten tijdens de presentatie. Volgens ons had Warmtebouw in vele opzichten langetermijndenken tot kunst verheven, maar schoot de communicatiestrategie daar nog in te kort. En wij vonden dat de uitstraling van Warmtebouw niet strookte met de werkelijke kwaliteiten van het bedrijf. Het verschilde volgens ons nogal of je als klant een bezoek bracht aan de website of een advertentie las, of daadwerkelijk bij Warmtebouw naar binnen stapte. Waarbij sommige uitingen ouderwets overkwamen, was het pand juist hypermodern. Intern en extern dienden kortom dichter bij elkaar te worden gebracht. Met aardse tinten die staan voor het warme en duurzame karakter van Warmtebouw, in combinatie met het vertrouwde blauw, kon de look & feel volgens ons toegankelijker en meer in evenwicht worden gebracht.’

‘Wat we eigenlijk allang wisten, namelijk dat Warmtebouw een stoer, warm, vertrouwd, herkenbaar, professioneel, toegankelijk en innovatief familiebedrijf is, kwam, zo bleek, in onze oude huisstijl niet meer voldoende tot haar recht.’

Een gloednieuw logo

Er is door MYOB grondig onderzoek gedaan naar het interne gevoel en het imago van Warmtebouw. Kort gezegd moesten de kwaliteiten van Warmtebouw veel meer terugkomen in de identiteit. Herman: ‘Wat we eigenlijk allang wisten, namelijk dat Warmtebouw een stoer, warm, vertrouwd, herkenbaar, professioneel, toegankelijk en innovatief familiebedrijf is, kwam, zo bleek, in onze oude huisstijl niet meer voldoende tot haar recht. En hoewel we van tevoren hadden bedacht om het logo te behouden, kwamen we er toch al snel achter dat het oude ontwerp ook opgefrist diende te worden.’ En zo begon langzaam de ontwikkeling van een gloednieuw logo. Mobiliteitsmanager Jeroen Lengkeek: ‘Dit nieuwe logo moest voldoen aan onze kernwaarden en daarnaast makkelijk toepasbaar zijn. Het gebruik van blauw, met als steunkleuren rustige en natuurlijke tinten en in het verlengde daarvan het verdwijnen van de kleur rood, werd uiteindelijk een heel logische keuze om zo het duurzame en bescheiden karakter van het familiebedrijf te onderstrepen. De kleur rood bleek in dit geheel niet meer passend.’

Als het van Warmtebouw komt, is het goed. Punt!

‘Bij de eerste set schetsen zaten een paar voorbeelden die wat dichter bij het oude logo lagen, maar er zaten ook schetsen bij die echt wel heel anders waren’, aldus de grafisch designer van MYOB, Rianne van der Meer. ‘Een combinatie van twee van de eerste ontwerpen bleek al snel in de smaak te vallen. Dat ontwerp hebben wij uiteindelijk doorontwikkeld.’ Na lang wikken en wegen, finetunen, spelen met kleuren en achtergronden, kwamen er twee nieuwe logo’s tot stand: een beeldmerk en een typografisch logo. Na de aanpassing van kleine details waren de logo’s in september definitief. Kelly: ‘Het beeldmerk is ook wel het Warmtebouw-keurmerk; een stempel van kwaliteit. Het typografische logo bestaat uit de tekst Warmtebouw met een punt erachter. Deze punt heeft dezelfde vorm als het logo en staat ook voor de kwaliteit van Warmtebouw: als het van Warmtebouw komt, is het goed. Punt!’

Handboek Soldaat

Na het vaststellen van de definitieve logo’s begon Warmtebouw samen met MYOB aan de uitwerkingen, zoals visitekaartjes, vlaggen, werkkleding en advertenties. ‘Zelfs de bedrijfswagens zijn opnieuw bestickerd! Het uiteindelijke resultaat is het Handboek Soldaat: de blauwdruk van onze nieuwe huisstijl. Een huisstijl die niet alleen 2019-proof is, maar die we de komende jaren vol vertrouwen en enthousiasme gaan gebruiken.’ Tijdens het laatste personeelsfeest hebben we de medewerkers hier een verkorte versie van gegeven, maar het boek is nog steeds in ontwikkeling. We verwachten eind maart onze gloednieuwe website te kunnen lanceren en onze medewerkers zo snel mogelijk in prachtige, nieuwe bedrijfskleding te kunnen steken. We kijken er naar uit om met frisse energie en onze gloednieuwe huisstijl nog harder aan de weg te timmeren en onze klanten nog beter van dienst te zijn!